onsdag 6 februari 2019

Vad kan jag göra med mina utvecklingskitt?


Att samla enkom för samlandets skull är en sak och det är mitt främsta argument för att snudd på dagligen drägla över diverse utvecklingskitt på Ebay. Nog för att jag kan ställa upp de framför mig och mysa åt det faktum att de ett - har tillhört etablerade studios och använts för att utveckla spel jag själv avnjutit och två – inte var menade att hamna hemma hos mig. Men vad kan jag, som privatperson, göra med dem?

Xbox 360 XDK:
Det ena av mina två utvecklingsenheter (som jag sagt tidigare så är det skillnad på utvecklingskitt och testenheter; testenheter är till för att testa färdiga builds (som ännu inte blivit masterpatchade, alltså körbara på retail-maskiner) för att se om det finns några fel i koden och utvecklingskitten är där det händer. Där det skapas och legender föds). Med det sagt gå vi direkt på mitt första kitt – Xbox 360 Development Kit.


Nu hävdar jag inte att jag är expert (för det är jag inte), men word on the wire kombinerat med lite nördkunskap har gett mig lite kött på benen. Jag kan utveckla spel. På sätt och vis. Då jag även fått tag på programvaran som länkar samman kittet med min dator, kan jag föra över filer till och från enheten. Vill jag skriva exekverbar kod (på svenska – utveckla) så måste jag även ha en kopia av Microsoft Visual Studio. Vilket jag inte har i nuläget. Får jag tag på en sådan kan jag skriva små program eller applikationer (efter att ha lärt mig C++). Så som det ser ut nu kan jag mest beundra den eller spela digitala versioner sprungna ur uppslitna ISO-filer.


Menyn som ploppar upp efter att den symboliska start-loggan försvunnit. Varje gång jag ser den ilar en pirrade känsla av välbehag nedför ryggraden och jag tackar kontakter för att jag kom över den här.
Vad jag menar med det är att jag kan kopiera ett 360-spel från skiva, extrahera ISO:n och sen patcha spelets startfil, .xex (kan jämföras med Windows .exe eller Macs .pkg), som jag sedan för över till rätt mapp. Och om jag gjort allt rätt – kan starta från enhetens utvecklarmeny. Men mappstrukturen är ett rent lapptäcke och processen för att kopiera/extrahera/patcha 360-spel för att köra de helt digitalt är vad jag vet inte den… mest vita. Moving on.

PS2 Tool:
För det första kan jag inte göra någonting med min enhet (annat än att använda den som dörrstopp) innan jag städar ur den, ser till att alla kablar finns och kopplar in den. Men anta att jag någon gång lyckas med det och att den fungerar – ja, då måste jag lära mig Linux. Jag ska vara ärlig, jag har inte stenkoll på exakt hur det fungerar under huven här. Men då den också har en PS2 inbyggd kan du köra i gång ett spel och via Linux-delen, se aktiviteten i realtid (och, om jag förstått det rätt, köra vissa debugging-inställningar).
Tyvärr kan jag inte bjuda på någon screenshot av verktyget i aktion - men det är rätt fint att titta på, right?


Men som sagt, det jag kan göra är att göra i ordning den för att kunna starta upp och se om den ens fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag vill inte ha något skräp, dessa typer av kommentarer kommer helt utan vidare ignoreras och definitivt inte publiceras.