söndag 18 augusti 2024

Playstation 2 SCPH-39000 AQ

…eller ”fyndet” som i slutändan kostade lika mycket som den normala gjorde när den släpptes i Sverige.




Till en början var et senaste tillskottet i samlingen inte ens något som stod på listan över de mest efterlysta (och således inget jag höll utkik efter), utan snarare ett förslag som damp ned under en utav mina otaliga promenader på den världsvida digitala loppmarknaden. Men givet exemplarets skick och omfång beträffande inkluderade tillbehör, iförhållande till vad de frågade efter, tog det inte särskilt lång tid innan jag hade blivit en konsol rikare.

Do you remember the care-free, lazy afternoons in front of the tv without a thought of worries? Pepperridge Farm remembers.
 
Och jag måste säga att det inte heller tog särskilt lång tid att få paketet skickat från den stigande solens land. Två arbetsdagar för att vara exakt. Yes, jag fick ett bekräftelsemail tidigt på morgonen den 12;e juli om att paketet var på väg, och runt elva på förmiddagen på måndagen efter damp en notis ned om att DHL hade levererat paketet till ombudet cirka 10 minuter ifrån mig. För att sätta det i perspektiv så har det alltså gått snabbare att skicka hela vägen från Asien till Sverige än vad det i genomsnitt tar för Postnord att transportera något tre och en halv mil norrut från Stockholm. Inte illa pinkat för ett kast på 1150 mil.

Det finns en del skråmor och märken på den, men de syns knappt när den den står på plats.

Men trots att Postnord just blivit slaget på fingrarna av någon som verkligen drar snabbare än sin skugga för all framtid, gick tankarna på att detta kanske skulle sluta som ett utav mina bättre kap i stöpet redan innan den släpptes ut från tullen. För även om tidigare paket blivit slumpmässigt utvalda för förtullning, tar nog kostnaden för denna priset. Timingen är nästan komisk, hemmahörande i någon 80-/90-tals sitcom-parodi; på måndagen vaknar jag av att jag fått ett mail från DHL, som nonchalant förkunnar att för att mitt paket ska släppas från sagda myndighet, så behövs en tullavgift betalas. Gäspande misstänker jag några hundralappar som max, men får all form av skönhetssömn pulvriserad effektivare än en skrikande metall-väckarklocka sekunden irisen landar på specifikationen; 1 421 kronor. Visserligen långt ifrån den värsta import-leveranskostanden jag råkat ut för (den heliga PS4-graalen kostade mig inte mindre än 5 uppåtstöms-simmande fiskar att få hem från staterna), men inte direkt något jag hade haft i beräkningen. Du kan lägga till en fyrahundring på den och du får vad jag betalade för själva paketet. Så siffran för att få hem detta ”fynd” beståendes av en specialutgåva av en PS2 komplett i kartong, landade på ungefär vad lappen under dess normala variant visade när man, en gång i tiden, stod och trånade efter den på BR Leksaker.

Nu när jag skrivit åtminstone ett och halvt stycke längre än som är nödvändigt för att introducera, finns det då något speciellt som lockar med denna? Extremt begränsad upplaga? Skrikig tatuering ovanpå kostymen? Möjligheten att beställa det bästa från 70-talet direkt via konsolen? Tyvärr inte något utav de ovan, utan denna utgåva (tillsammans med Silver och Sakura-rosa) är något som Sony 2003 släppte för att uppmärksamma 50 miljoner sålda Playstation-enheter (precis som den extremt sällsynta PS1:an för 10 miljoner och den också ganska sällsynta PS4:an för 500 miljoner) och färgerna spelar på allt ifrån årstider, element och vilken färg vi under 00-talet hade på vår tv- och stereoutrustning.

Ett tecken på att det är en 3000-modell är att FireWire-kontakten fortfarande sitter kvar bredvid USB-portarna (denna togs bort i och med 5000-serien, som också flyttade in IR-sensorn här sittandes i porten för kontrollen, i konsolen.

Sakura Pink ska alltså symbolisera våren (vilket jag helt köper; den japanska våren är inget annat än rosa) och jag måste erkänna att ju mer jag tittar på den, desto mer sugen blir jag på göra kanske ytterligare ett ”fynd”. Den här, som namnet antyder, är tänkt att återspegla klarheten i vatten och den silvriga ska alltså matcha silvret i tv-hörnan. Jag är ju en hängiven anhängare av specialutgåvor av det mer stilrena slaget och särskilt de som anspelar på något speciellt (och då inte enbart på ett spel eller spelserie), något som jag tycker har förekommit mindre och mindre på sistone och något jag innerligt hoppas rådas bot på att det i år faktiskt är 30 år sedan Playstation föddes (hint, hint, Sony, 30-årsutgåva av PS5 när?). Så det finns inte mycket mer att säga om den här egentligen, annat än att det också såldes ett passande ställ och minneskort i samband med lanseringen för 21 år sedan. Dock ingenting som kom med denna variant.

Att lådan är lika stor som original-kartongen ger mig både en inre tillfredsställelse och idén om att skaffa displaylådor för att skydda dem mot både damm och slitage. 

Sneak-peek på både hyllan där de ska stå och ungefärlig komposition.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag vill inte ha något skräp, dessa typer av kommentarer kommer helt utan vidare ignoreras och definitivt inte publiceras.