söndag 13 oktober 2019

Playstation 3 ”TEST” - DECHA00A

Jag går mer eller mindre konstant och tänker (eller drömmer) om en samling bestående av samtlig utvecklingsutrustning som Sony använt under Playstations, i skrivande stund, kvartssekelslånga historia. Men då digitalt gröna papperslappar inte kommer i överflöd från månad till månad och då de få av dessa ej-menade-för-allmänheten-maskiner kostar en del när de besöker Ebay, står inte inköpen som spön i backen.
Det största och mest framträdande skvallret om att det är en test-enhet är just hinten från vilken den fått sitt inofficiella namn.
Men trots det så består internethistoriken till stor del av besök på sagda sida och sökningar i stil med ”Playstation debugging”, ”Sony debugging” och ”Playstation DTL”. Fönstershoppa är ju en så länge gratis och vem vet, plötsligt händer det (som Triss så friskt för sig med)? Så för ett tag sedan, då jag dräglade över ett gäng debug- (”test”)enheter, fick jag syn på en kandidat som, givet mina kriterier för en testmaskin, såg rätt lovande ut. Sagt och gjort; i torsdags hämtade jag, förväntansfull och hög på någon form av nördendorfin, ut den från postombudet.

Vad skiljer då denna från en normal Playstation 3? Utöver att, likt den japanska lanseringsmodellen CECHA001, besitta både grafikkrets och processor från föregångarens Emotion Engine (EE) (den europeiska har bara grafikkretsen), har den tyvärr inte värre hårdvara än den normala (till skillnad från Tool-enheten, som med sina 512 Mb är dubbelt bestyckad kontra Svensson-diton). Men viss skillnad finnes; den är regionsfri ur lådan, strippad på möjligheten att spela Bluray-filmer (detta då en av debug-inställningarna tillåter att du stänger av kopieringsskyddet för inspelning) och är kapabel till att spela upp samtliga format som Playstation-spel skeppats på (minus Vita-kort och UMD-diskar); PS1, PS2-CD (blå), DVD (silver), Dubbeldvd (guld) och, givetvis, PS3-spel. Sen tillkommer även det som är dess kall; möjligheten att köra osignerad kod i form av utvecklingsbyggen och tidiga versioner av spel innan dessa masterpatchats (det vill säga, går att köra på retail-konsoler). Så är du ute efter en allsmäktig maskin som kan tugga i sig i stort sett varje Playstation-spel från jordens alla hörn utan att bångstyrigt lägga armarna i kors och titta åt andra hållet, så är detta något av en kruka guld vid regnbågens slut.

Total tillfredsställelse är då maskinen är dekorerad med lappar och taggar.


Som namnet test antyder, så erbjuder denna en uppsjö av inställningar och parametrar för utvecklare att skruva på. Nu har jag inte gått igenom alla, men manipulering av hårddiskutrymme, byte av funktion för cirkel-knappen (för att tvinga exempelvis japanska spel att backa ur på sagda ring istället för X), möjligheten att fejka Playstation Plus-medlemskap, lyfta sparfilers koppling till användarkonton och andra testspecifika detaljer såsom dumpning av material, inställningar av onlinefunktionalitet och undantagshanterare (exception handler) är vad som bjuds. Men, då jag inte är en utvecklare kommer jag troligen inte ha så stor användning av dessa (och kommer jag över spel från en annan region kan jag kopiera dessa och spela på min ”befriade” Slim).


Utan det som dragit mig till just denna är dess historia. Jag vill inte ha nya, inplastade enheter som kommer kompletta i lådan och som aldrig använts. Inte alls, no sir. Utan använda, luggslitna maskiner som inte bara är tapetserade med lappar, utan som kanske även innehåller spår av dess förra ägare? Ett dokument som följer med köpet, en anekdot, eller rent utav… säg, en signatur på konsolen i fråga?

Anledningen till att dessa nu hittat ut utanför studios är för att de inte längre används. Men enligt denna sticker så drog den här fortfarande plogen så sent som i Juli 2015.

Och även fast det hade varit trevligt om den prytts av Rockstar North-loggan (då min PS2 testenhet kommer från Rockstar och då jag sett DECHA00A-enheter från detta heliga helgongäng), är denna tyvärr inte lika ball. Men den kommer från en tillverkare och har både en tagg OCH filer kvar på hårddisken. Sistnämnda är nog det mest åtråvärda bland samlare av dessa; att hitta ett testkitt innehållandes tidiga byggen av spel, utvecklingsmaterial eller till och med en prototyp av ett spel som, av någon anledning, aldrig släpptes, är den våtaste av drömmar.

Denna "Debugging Station" (som de egentligen heter) är numer property of me. Det här klistermärket är halva anledningen till att det blev just denna maskin och väger upp för minst hälften av prislappen.
Min maskin har två spel installerade. Men det är varken Half-Life 3 eller Eight Days, utan två tillsynes helt vanliga byggen av F1 2014 och GRID Autosport. Det kan (och är något jag hoppas på) vara debug-varianter av i princip helt färdigställda spel. Om man ser till datumet då F1 2014 installerades (17/9, mer än en månad innan det släpptes), tror jag att det kan röra sig om ett testbuild strax innan release och kanske, bara kanske, har en debug-meny någonstans. Utöver det finns även användarprofiler från utvecklarna kvar, men inga sparfiler eller liknande. Och för den skarptänkte, vilken är utvecklaren av ovan nämnda lir? Just det, Codemasters. Denna enhet var en gång i tiden ”property of Codemasters Software” (fun fact; innan jag fick tag på min Rockstar PS2:a tittade jag på en med samma asset-tag).

Sida vid sida med sitt retail-syskon är de rätt söta tillsammans. Känns fortfarande lite overkligt att jag äntligen har en testenhet av den första varianten av PS3 (dessa enheter är för övrigt 12 år gamla). Och fungerar fortfarande.

Med allt detta babbel avklarat har jag alltså utökat min samling med en lite mer åtråvärd pjäs. Nu saknas bara referensverktyget DECR-1400A så kan jag börja anse mig klar med PS3-samlingen (är inte intresserad av testvarianten på 40 GB-diton DECH-J00A eller så överdrivet i Slim-upplagorna). 

4 kommentarer:

  1. Hello There.

    With all due respect, all i want to ask is are you selling DECHA00A PS3? Or is there anyway for me to buy it?

    Kindly Reply.

    Regards.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Sorry for the late reply, been busy in another dimension. And as for it being for sale; sorry mate, but no. Although other kits like it (DECHA00A/J004/DECR1400A sometimes show up on Ebay:
      https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524.m570.l1313&_nkw=sony+debugging&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_odkw=i+adore+my+64&_osacat=0

      Radera

Jag vill inte ha något skräp, dessa typer av kommentarer kommer helt utan vidare ignoreras och definitivt inte publiceras.